Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

200 km/h na kolejnym odcinku w Czechach? Nie tak szybko

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
21-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-10-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/Zdopravy.cz

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
200 km/h na kolejnym odcinku w Czechach? Nie tak szybko
fot. Dezidor (Wikimedia Commons) / lic. CC BY 3.0
Správa železnic planuje modernizację odcinka Uhersko – Choceň na magistrali kolejowej z Pragi do Ostrawy w celu podwyższenia prędkości szlakowej do 200 km/h. Nastąpi to jednak po spełnieniu innych warunków. Na razie pasażerów i nadawców ładunków na dłuższym fragmencie trasy czekać będzie pół roku utrudnień z uwagi na prace utrzymaniowe.

W tym roku po raz pierwszy w historii transportu kolejowego w Czechach pociągi pasażerskie osiągnęły 200 km/h. Informowaliśmy o tym na łamach “Rynku Kolejowego” szerzej. Przypomnijmy, że od 31 sierpnia prędkość ta jest osiągana w przypadku 1 pary połączeń kolejowych na dobę pomiędzy Pragą a Czeskimi Budziejowicami, obsługiwanej przez pociągi Pendolino – na dwóch krótkich odcinkach, liczących łącznie ok. 23 kilometry długości. Fakt, iż jest to pierwszy ciąg, na którym pociągi mogą rozpędzić się do takiej prędkości, może nieco dziwić. Jest to wprawdzie kluczowa trasa w czeskim systemie dalekobieżnych połączeń kolejowych, jednak można wskazać na choćby kilka innych, w przypadku których potencjał przewozowy jest większy.

Dotyczy to w szczególności bardzo obleganej magistrali kolejowej z Pragi do Ostrawy, gdzie także znajdują się odcinki o sprzyjającej geometrii. W tym kontekście można wymienić fragmenty Poříčany – Kolín (ponad 14 kilometrów), Pardubice – Choceň (ponad 29 kilometrów), czy też fragmenty w rejonie Ołomuńca. Pierwsze dwa spośród wymienionych fragmentów stanowią zresztą część trasy z Pragi do Brna i dalej do Wiednia. Správa železnic, czyli narodowy czeski zarządca infrastruktury kolejowej, przymierza się jednak do rozpoczęcia modernizacji odcinka Uhersko – Choceň, liczącego 15,5 kilometra długości. Jego ostatnia duża modernizacja została zakończona w 1996 roku, natomiast o podwyższeniu prędkości szlakowej do 200 km/h mówiło się od lat.

Wszystko wskazuje jednocześnie na to, że perspektywa faktycznego uzyskania takiej prędkości szlakowej jest nadal mglista. SZ rozpoczęła bowiem wyłącznie prace przygotowawcze w zakresie modernizacji samego torowiska wraz z korektą geometrii. Nie obejmują one koniecznej do podniesienia prędkości szlakowej likwidacji przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn. Nie obejmują także zmiany systemu zasilania z 3 kV DC na 25 kV AC 50 Hz, która wprawdzie teoretycznie nie jest niezbędna, jednak zapewniłaby znacznie większą efektywność ekonomiczną jazdy w ogóle, a tym bardziej jazdy z taką prędkością, mając na względzie ogromne natężenie ruchu. Nie wiemy zatem, kiedy dojdzie do zakończenia wszystkich prac i podniesienia parametrów eksploatacyjnych. Wprawdzie SZ deklaruje w tym kontekście rok 2031, jednak w ostatnich latach w Czechach dochodziło – mówiąc eufemistycznie – do znacznych przesunięć w harmonogramach realizowanych inwestycji kolejowych.

Co ciekawe, procedura w zakresie planowania przestrzennego została wszczęta przez administrację samorządową kraju pardubickiego zaledwie kilka dni przed rozpoczęciem prac utrzymaniowych na znacznie dłuższym fragmencie, łączącym Pardubice i Brandýs nad Orlicí. Potrwają one aż pół roku. Obejmują one wymianę najbardziej wyeksploatowanych elementów nawierzchni torowej (w tym rozjazdów) i przejazdów kolejowo-drogowych, a także peronów. Zamówienie realizuje konsorcjum Chládek a Tintěra, AŽD Praha oraz Strabag Rail, które złożył jedyną ofertę w ogłoszonym przez SZ przetargu. Pasażerów czekają w związku z powyższym bardzo duże utrudnienia – część kursów będzie realizowanych na tym fragmencie z wykorzystaniem autobusów zastępczych, a jednotorowy ruch zwiększy ryzyko opóźnień.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Leo Express obsłuży linię Praga – Bratysława składami Talgo

Tabor i technika

Leo Express obsłuży linię Praga – Bratysława składami Talgo

Przemysław Jezierski 21 października 2025

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

Wąskie gardło pod Pilznem do likwidacji. SŽ chce projektu BIM

Infrastruktura

Bliżej odbudowy linii kolejowej do Srebrnej Góry. Jest umowa!

Infrastruktura

Nowy wiadukt powstał nad torami linii nr 8 w Radomiu

Infrastruktura

Nowy wiadukt powstał nad torami linii nr 8 w Radomiu

Redakcja/inf.pras. 14 października 2021

Zobacz również:

Leo Express obsłuży linię Praga – Bratysława składami Talgo

Tabor i technika

Leo Express obsłuży linię Praga – Bratysława składami Talgo

Przemysław Jezierski 21 października 2025

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

Wąskie gardło pod Pilznem do likwidacji. SŽ chce projektu BIM

Infrastruktura

Bliżej odbudowy linii kolejowej do Srebrnej Góry. Jest umowa!

Infrastruktura

Nowy wiadukt powstał nad torami linii nr 8 w Radomiu

Infrastruktura

Nowy wiadukt powstał nad torami linii nr 8 w Radomiu

Redakcja/inf.pras. 14 października 2021

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij